Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X - skok do 1 ligi

Autor: Maciej Luśtyk

4 Styczeń 2023
Artykuł na: 6-9 minut

Druga generacja modelu S5 to nie jeden a dwa aparaty, które celują w segment uniwersalnych pełnych klatek i mogą mocno namieszać na rynku. Panasonic Lumix S5 II oferuje świetną specyfikację i zaawansowany tryb wideo w cenie dużo niższej od konkurencji.

Co musisz wiedzieć:
  • Nowa 24-megapikselowa matryca CMOS z technologią Dual Native ISO
  • Wartości dla DNI: ISO 100 i 640 w trybie foto, ISO 640 i ISO 400 w trybie wideo V-log)
  • Autofokus oparty o 315 pól detekcji kontrastu i 779 pól detekcji fazy
  • Tryb seryjny do 30 kl./s z migawką elektroniczną
  • Bufor na 200 zdjęć
  • Tryb rozszerzonej rozdzielczości Pixel Shift
  • Tryb wideo 10-bit 6K 30 kl./s open gate, 4:2:0
  • Nieograniczony zapis 4K do 60 kl./s z próbkowaniem 4:2:2
  • ProRes, All-i, zapis RAW, rejestracja na SSD i opcje streamingu tylko w modelu S5 II X.
  • Usprawniony wizjer elektroniczny 3,68 mln punktów
  • Pełnowymiarowe złącze HDMI
  • 8-kierunkowy joystick
  • Ceny: 2199 euro (S5 II), 2499 euro (S5 II X)

Pełnoklatkowy system Panasonica jest z nami już od 2019 roku, jednak do tej pory, mimo ciekawych możliwości nie cieszył się zbyt dużą popularnością. Wszystko przez stosunkowo niewielką dostępność szkieł i przestarzały system ostrzenia, którego producent długo nie chciał porzucić na rzecz współczesnych systemów detekcji fazy.

W końcu jednak zmiana ta musiała nastąpić, a debiutujące dzisiaj modele Panasonic Lumix S5 II oraz Lumix S5 II X to prawdopodobnie najważniejsza premiera producenta od czasu modelu GH5. Aparaty nie tylko otrzymują w końcu długo wyczekiwany fazowy autofokus, ale także ogólną imponującą specyfikację, która stawia je w pierwszym rzędzie w najlepszymi i sporo droższymi korpusami konkurencji - modelami Sony A7 IV i Canon EOS R6 Mark II.

Nowa matryca, fazowy autofokus i tryb filmowy 6K open Gate - Panasonic nie bierze jeńców

Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X to dwa bliźniacze modele, które różnią się niuansami trybu filmowego. Zacznijmy więc od tego, co mają wspólnego. Obydwa aparaty bazują na nowej, stabilizowanej 24-megapikselowej matrycy z technologią Dual Native ISO (osobne konwertery dla niskich i wysokich czułości), wspieranej nowy szybkim procesorem, opracowanym we współpracy z Leicą w ramach sojuszu L2 Technology.

Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X

Nowy silnik charakteryzuje się dwukrotnie większą wydajnością niż wcześniejsze dokonania marki, ma oferować precyzyjną reprodukcję barw i nam na fotografowanie serią z prędkością 30 kl./s (w trybie migawki elektronicznej, do 9 kl.s przy migawce mechanicznej) oraz zapisanie do 200 zdjęć RAW + JPEG w buforze. To wszystko przy dużo krótszym czasie próbkowania sensora, który znacznie ogranicza występowanie efektu rolling shutter. Zupełnie nieźle jak na aparaty, które producent plasuje w segmencie amatorskim.

Hybrydowy autofokus zapewnić ma wysoką skuteczność ostrzenia podczas fotografowania i filmowania

Wsparciem dla dużej wydajności matrycy jest oczywiście nowy system autofokusu, który łączy standardową detekcję kontrastu (315 pól) z pikselami detekcji fazy na matrycy, których jest aż 779. Jest to więc wynik lepszy niż w przypadku Sony A7 IV, a producent obiecuje, że nowe, wytrenowane na sieciach neuronowych algorytmy mają dużo skuteczniej radzić sobie ze śledzeniem twarzy i oczu, a także oferować dużo większy komfort pracy w słabym świetle. System AF rozpoznaje poza tym sylwetki ludzi i zwierząt, oferuje system kontroli breathingu i umożliwia funkcję mikroregulacji, gdyby okazało się, że z którymś obiektywem nie współpracuje tak, jak należy.

Co więcej, wspomniany układ stabilizacji matrycy wykorzystamy także do tworzenia zdjęć o zwiększonej rozdzielczości 96 Mp, gdzie aparat wykona i połączy ze sobą 8 ujęć uchwyconych z przesunięciem sensora. Niestety w przypadku nowych Lumiksów funkcja ta będzie ograniczona do pracy na statywie.

Lumix S5 II oferuje najbardziej zaawansowany tryb filmowy w tym pułapie cenowym

Przejdźmy teraz do tego czym modele Lumix S5 II i S5 II X będą brylować w swoim segmencie cenowym, czyli trybu filmowego. Zasadniczo obydwa modele oferują takie same podstawowe możliwości. Otrzymujemy więc opcję pełnoklatkowej 10-bitowej rejestracji 6K do 30 kl./s (zarówno w trybie anamorficznym, jak i standardowych formatach 16:9 oraz 17:9), z próbkowaniem 4:2:0. Zejście do rozdzielczości 4K zwiększy maksymalny klatkaż do 60 kl./s i zaoferuje nam próbkowanie 4:2:2, a także nieograniczony czas nagrywania. Otrzymujemy też bazujący na próbkowaniu 4:2:2 tryb anamorficzny 3,3K do 60 kl./s oraz możliwość rejestracji Full HD do 180 kl./s (niestety żaden z modeli nie oferuje zapisu 4K 120 kl./s).

Otrzymujemy też zaawansowane funkcje pomocnicze. Mamy oczywiście standardowo peaking i zebrę oraz profil V-log, ale Panasonic idzie dalej i udostępnia nam także monitor kształtu fali (Wave Form Monitor) oraz wektoroskop. Do tego opcja profesjonalnej 4-kanałowej rejestracji dźwięku z 24-bitową głębią i częstotliwością próbkowania do 96 kHz (z opcjonalnym interfejsem audio). W końcu, najciekawsza chyba nowość, czyli tryb Real Time LUT, który pozwala nam ładować dowolne profile LUT i dokonywać konwersji z LOG-a bezpośrednio w aparacie, dzięki czemu od razu otrzymujemy już wstępnie „pokolorowany” materiał.

Lumix S5 II X, czyli wyśrubowana specyfikacja wideo na wymagających

Teraz pora na główne różnice. Podczas gdy Panasonic Lumix S5 II X oferować będzie opcję zapisu ProRes 422 HQ, kompresję ALL-i oraz wartości bitrate’u do 800 Mb/s, w przypadku modelu Lumix S5 II w każdym z trybów ograniczeni będziemy kompresją Long GOP i przepływnością na poziomie 150-200 Mb/s (w zależności od trybu).

Lumix S5 II X oferować będzie ponadto możliwość rejestracji materiału bezpośrednio na dyskach SSD, opcję wypuszczenia sygnału RAW na zewnętrzny rekorder (możliwe także w modelu S5 II, ale po płatnej aktualizacji), a także rozbudowane opcje streamingu, o której podstawowy model S5 II został uszczuplony.

Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X

Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X

W końcu modele Lumix S5 II i S5 II X to także usprawnione body. Najciekawszą nowością jest chyba wentylator wbudowany w kopułę wizjera, który dzięki temu nie zwiększa rozmiaru body. Ponadto otrzymujemy nowy 8-kierunkowy joystick AF, pełnowymiarowe złącze HDMI i obsługę standardu UHS-II w obydwu slotach na karty SD. Panasonic poprawił też umiejscowienie spustu migawki i wyposażył aparat w nowy wizjer o rozdzielczości 3,68 mln punktów i powiększeniu 0,78 x. Nowe korpusy są także w całości wykonane z metalu i uszczelnione przed działaniem czynników zewnętrznych. W przypadku Lumixa S5 II X otrzymamy też bardziej stonowane kolorystycznie wzornictwo.

Przeczytaj także:
Panasonic Lumix S5 II - pierwsze wrażenia i materiały przykładowe (RAW)

Najnowszy korpus Panasonica momentalnie zmienia układ sił w segmencie pełnej klatki, z miejsca stając się jednym z najbardziej atrakcyjnych aparatów do pracy hybrydowej. Sprawdziliśmy jak ta świetnie zapowiadająca się specyfikacja przekłada się na rzeczywistą pracę z aparatem. [Czytaj więcej]

Cena i dostępność

W obliczu możliwości nowych aparatów, bardzo atrakcyjnie prezentuje się także cena nowych aparatów. Modele Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X zadebiutują na rynku w cenach kolejno 2199 euro (ok. 10 250 zł) i 2499 euro (ok. 11 650 zł). Dokładnych polskich cen jeszcze nie znamy, ale nie powinny one znacznie różnić się od przelicznika z euro.

Panasonic Lumix S5 II trafi do sprzedaży jeszcze w styczniu. Na model Lumix S5 II X będziemy musieli poczekać jeszcze do wiosny.

Lumix S5 II - specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix S5 II / S5 II X
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca CMOS
Full frame (35.8 x 23.9 mm)
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 64 (rozszerzona}
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400 (rozszerzona)
ISO 204800 (rozszerzona)
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000 px
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Stabilizacja stabilizacja matrycy
2-osiowa stabilizacja w obiektywach
5,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy (779 punktów) / Detekcja kontrastu (315 puntków)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,78 x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
dotykowy
1 840 000 punktów
Rejestracja filmów 6K do 30 kl./s,10-bit 4:2:0 Open Gate, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
ProRes HQ (10-bit 4:2:2, All-I) do 5,8K 30 kl./s (tylko w S5IIX)
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
wężyk spustowy
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
Bluetooth
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLK22
Wydajność zasilania 370 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 134 x 102 x 90 mm
Waga 740 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne tryb Pixel Shift Resolution
4-kanałowa rejestracja dźwięku

Więcej informacji znajdziecie na stronie panasonic.com.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Rollei 35AF - wszystko, co musisz wiedzieć o nowym analogowym kompakcie
Rollei 35AF - wszystko, co musisz wiedzieć o nowym analogowym kompakcie
MiNT zdradza kolejne szczegóły na temat pierwszego współczesnego analogowego aparatu kompaktowego, który już niebawem trafi na rynek. Oto czym nowy model, różni się od wcześniejszych...
16
Fujifilm GFX100S II - najnowsza 102-megapikselowa matryca w kompaktowym body
Fujifilm GFX100S II - najnowsza 102-megapikselowa matryca w kompaktowym body
Fujifilm powraca z kompaktowym średnim formatem GFX100S II. Niewielkie body skrywa uaktualniony sensor, najnowszy układ AF i jeszcze szybszy tryb seryjny, ale względem pełnowymiarowej...
16
Fujifilm X-T50 - najmniejsze i najtańsze 40 megapikseli na rynku
Fujifilm X-T50 - najmniejsze i najtańsze 40 megapikseli na rynku
Fujifilm prezentuje najnowszy aparat z kierowanego do hobbystów dwucyfrowej serii X-T. Niewielkie body zamyka 40-megapikselową matrycę i usprawnioną ergonomię, stając się kompaktową...
21
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)