Panasonic Lumix G1 - pierwsza hybryda z systemu Mikro Cztery Trzecie!

Autor: Michal Grzegorczyk

12 Wrzesień 2008
Artykuł na: 6-9 minut
Zapowiedź systemu Mikro Cztery Trzecie pojawiła się kilka tygodni temu i wywołała spore poruszenie wśród użytkowników. Dziś słowa zamieniły się w konkretny produkt - Panasonic Lumix G1. 12-megapikselowa matryca, 3-calowy obrotowy ekran LCD, wielkość kompaktu, dostępność funkcji łatwa jak w lustrzankach i możliwość wymiany obiektywów - taka mieszanka jeszcze niedawno wydawała się nierealna.

Ogłoszony niedawno system {LNK|https://www.fotopolis.pl/index.php?n=7643;Mikro Cztery Trzecie wzbudził ożywione dyskusje wśród użytkowników. Zdecydowana większość fotoamatorów patrzyła na ten pomysł przychylnym okiem. Wiele osób od dawna przepowiadało, że takich ruch któregoś z producentów prędzej czy później nastąpi. Pozbycie się z lustrzanek lustra daje ogromną zaletę w postaci większej poręczności, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej jakości zdjęć. Istotne minusy są dwa: brak wizjera optycznego i szybkiego autofokusa, opartego na detekcji fazy. Obydwa nie będą bardzo dokuczliwe dla amatorów, którzy do tej używali prostych kompaktów. Obydwa problemy da się też z czasem rozwiązać poprzez rozwinięcie istniejących technologii (na przykład lepsze o kilka rzędów wizjery cyfrowe używane są już teraz w sprzęcie produkowanym dla wojska, kwestią czasu jest przeniesienie tych technologii do urządzeń konsumenckich).

Panasonic Lumix G1

Przyjrzyjmy się dzisiejszej nowości Panasonica. Lumix G1, zgodnie z zapowiedziami, został wyposażony w matrycę zgodną ze standardem 4/3. Dokładniej - sensor Live Mos o rozdzielczości 12,1-megapiksela z systemem samoczyszczącym. Współpracuje z nią nowy procesor Venus Engine HD. Użytkownik dostaje do dyspozycji zakres czułości zaczynający się od ekwiwalentu ISO 100, kończący na ISO 3200. Prędkość zdjęć seryjnych to 3 kl/s. W jednej serii może się znaleźć maksymalnie 7 RAW-ów, ilość JPEG-ów limitowana jest tylko przez pojemność nośnika.

Panasonic Lumix G1 w niebieskiej wersji kolorystycznej

Nowością systemu Mikro Cztery Trzecie jest zmodyfikowany bagnet. Pasować będą do niego nowe, dedykowane szkła, a za pośrednictwem specjalnego adaptera również wcześniejsze konstrukcje przeznaczone dla systemu 4/3. W tym miejscu musimy wspomnieć o pewnym niemiłym fakcie. Autofokus zadziała tylko w przypadku użycia szkieł obsługujących do tej pory tryb detekcji kontrastu. Lista tych obiektywów nie jest niestety zbyt długa:

  • Panasonic Leica D Summilux 25mm F1.4 ASPH
  • Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-50mm F3.8-5.6 ASPH. Mega OIS
  • Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 ASPH. Mega OIS
  • Olympus Zuiko 25 F2.8 "Pancake"
  • Olympus Zuiko Digital ED 14-45mm F3.5-5.6
  • Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4-5.6

W przypadku innych obiektywów pozostaje ostrzyć ręcznie, albo je sprzedać i cierpliwie czekać na zbudowanie przez producentów systemu szkieł z nowym bagnetem. Oczywiście ze wszystkimi szkłami Mikro Cztery Trzecie AF będzie działał. W tym temacie warto jeszcze wspomnieć o kilku opcjach: można wybierać pomiędzy użyciem pojedynczego pola AF lub wszystkich 23 pól, można skorzystać z funkcji AF Tracking, można wreszcie szybko zmieniać wielkość pola AF. Co więcej, producent podkreśla, że system automatycznego ustawiania ostrości będzie działał szybko, oczywiście w porównaniu do detekcji kontrastu znanej z innych aparatów.

Panasonic Lumix G1 w niebieskiej wersji kolorystycznej

Kadrowanie może się odbywać na dwa sposoby: poprzez ekran LCD i wizjer, oczywiście elektroniczny. Obydwa podzespoły prezentują się dość ciekawie. Wizjer ma rozdzielczość 1 440 000 punktów (świetny wynik) i włącza się automatycznie po przytknięciu do niego oka. Ekran LCD ma przekątną wynoszącą 3 cale, rozdzielczość 460 000 punktów i jest odchylany we wszystkich kierunkach (włącznie z obróceniem ekranem do obudowy) - brawo! "Na papierze" wygląda to wygodnie, podobnie zresztą jak układ przycisków na obudowie: obok tradycyjnej tarczy wyboru trybu, znalazł się przełącznik napędu, a z drugiej strony przełącznik trybu działania AF. Jak całość sprawdzi się w praktyce pokażą dopiero testy.

wygodne kadrowanie

Panasonic Lumix G1, oferując RAW-y, manualne ustawienia, gorącą stopkę, migawkę z czesem 1/4000 s. czy wyjście HDMI, mruga okiem do zaawansowanych użytkowników. Z drugiej strony producent nie mógł zapomnieć o tych, którzy do tej pory używali kompaktów i przechodząc na sprzęt z wyższej półki (zaawansowania technicznego) chcą zachować łatwość obsługi. Stąd obecność trybu Intelligent Auto, detekcji twarzy, detekcji poruszenia (uruchamia się stabilizacja w obiektywie), detekcji ruszającego się obiektu (zwiększa się czułość matrycy), detekcji poziomu oświetlenia Intelligent Exposure, automatycznego wyboru trybu tematycznego Intelligent Scene Selector czy automatycznego rozpoznawania przedmiotu w trybie AF Tracking. Trzeba przyznać, że to sporo automatyki jak na jeden aparat. Początkujący będą zachwyceni, bardziej zaawansowani większość tych funkcji sobie wyłączą.

adapter 4/3 - Mikro 4/3

Na koniec przyjrzyjmy się jeszcze jednemu - wymiarom. Aparaty w nowym systemie miały być wyraźnie mniejsze od lustrzanek. Patrząc na Olympusa E-420, niektórzy zaczynali w to powątpiewać. Jak jest w rzeczywistości?

  • Olympus E-420: 130 x 91 x 53 mm, 440 g
  • Lumix G1: 124 x 84 x 45 mm, 380 g

Najwyraźniej się udało.

budowa wewnętrzna Lumixa G1

Lumix G1 będzie dostępny w kolorach czarnym, niebieskiem i czerwonym. Na razie nie znamy ceny tego aparatu. Wiemy jedynie, że do sprzedaży ma trafić na początku listopada.] Poniżej prezentujemy specyfikację techniczną aparatu:

NazwaPanasonic Lumix DMC-G1
Typkompakt cyfrowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 13,06 Megapikseli (12,1 efektywnych)
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
PamięćSD/SDHC/MMC
Rozdzielczość
  • proporcja 4:3{LST
;proporcja 3:2
  • 4000 x 2672
  • 2816 x 1880
  • 2048 x 1360
;proporcja 16:9
  • 4000 x 2248
  • 2816 x 1584
  • 1920 x 1080
}
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW
  • RAW + JPEG
Poziom kompresjiJPEG: 2 poziomy - standard i fine
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem Micro 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
  • obiektywy 4/3 poprzez adapter
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowydo 4x
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu)
Migawka60 - 1/4000 s + bulb
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program (z shift'em)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
  • programy tematyczne:{LST
}
Pomiar światła
  • matrycowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Autobracketing3 klatki, skok od 1/3 EV do 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • wybór jednego pola
  • wybór 23 pól
  • AF Tracking
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • strojenie manualne
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie
Blokada ostrościprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Podgląd głębib.d.
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • żarowe
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500-10000 K
Korekta obrazu
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
  • My Film: dwa ustawienia w pamięci
Zdjęcia seryjne2 lub 3 kl/s do 7 zdjęć RAW lub bez limitu w trybie JPEG
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD3 cala TFT LCD, 460 000 punktów, 100% krycia, obrotowy; 60 kl/s
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • liczba przewodnia 10,5
  • korekta mocy błysku: +/-2 EV co 1/3 EV
  • gorąca stopka lamp zewnętrznych
  • czas synchronizacji 1/160 s
Kontrola błysku:
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • długa synchr. z redukcją cz. o.
  • długa synchronizacja
  • długa synchronizacja na drugą kurtynę
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjer
  • elektroniczny EVF
  • pole widzenia 100%
  • powiększenie 1,4x
  • korekta od -4 do +4 dioptrii
  • rozdzielczość 1 440 000 punktów
Punkt oczny14 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • Pojedyncze zdjęcie
  • Indeks 4 - 25 kadrów
  • kalendarz
  • zoom maksymalnie 16x
Samowyzwalacz2 lub 10 s, 10 s / 3 zdjęcia
ZłączaUSB 2.0, wyjście HDMI
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy 1250 mAh (z ładowarką / zasilaczem sieciowym w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40 stopni C, wilgodtność 10% - 80%
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary124 x 84 x 45 mm
Wagaokoło 380 g bez akcesoriów
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Ocena w teście DIWA61% (4)
Test Fotopolis8154
Artykuł na Fotopolis7821
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Rollei 35AF - wszystko, co musisz wiedzieć o nowym analogowym kompakcie
Rollei 35AF - wszystko, co musisz wiedzieć o nowym analogowym kompakcie
MiNT zdradza kolejne szczegóły na temat pierwszego współczesnego analogowego aparatu kompaktowego, który już niebawem trafi na rynek. Oto czym nowy model, różni się od wcześniejszych...
16
Fujifilm GFX100S II - najnowsza 102-megapikselowa matryca w kompaktowym body
Fujifilm GFX100S II - najnowsza 102-megapikselowa matryca w kompaktowym body
Fujifilm powraca z kompaktowym średnim formatem GFX100S II. Niewielkie body skrywa uaktualniony sensor, najnowszy układ AF i jeszcze szybszy tryb seryjny, ale względem pełnowymiarowej...
18
Fujifilm X-T50 - najmniejsze i najtańsze 40 megapikseli na rynku
Fujifilm X-T50 - najmniejsze i najtańsze 40 megapikseli na rynku
Fujifilm prezentuje najnowszy aparat z kierowanego do hobbystów dwucyfrowej serii X-T. Niewielkie body zamyka 40-megapikselową matrycę i usprawnioną ergonomię, stając się kompaktową...
21
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)