Nowa technologia pozwoli na regulację ogniskowych w postprodukcji i tworzenie niemożliwych perspektyw

Autor: Maciej Luśtyk

4 Sierpień 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Wygląda na to, że świecie cyfrowej obróbki już niedługo zawita nowy termin. “Obliczeniowy zoom” nad którym pracują naukowcy z Nvidia i Uniwersytetu Kalifornijskiego, pozwolić ma na swobodne miksowanie efektów dostarczanych przez różne ogniskowe na etapie postprodukcji.

Myśleliśmy, że w temacie edycji zdjęć widzieliśmy już wszystko. System, nad którym pracują obecnie naukowcy z firmy Nvidia i Uniwersytetu Kalifornisjkiego w Santa Barbara to jednak coś zupełnie nowego i wyjątkowego. Umożliwiać ma on bowiem tworzenie perspektyw niemożliwych do uzyskania tradycyjnymi metodami.

Obiektywy o różnych ogniskowych, w różnym stopniu spłaszczają perspektywę. W niektórych sytuacjach lepiej sprawdzi się obiektyw szerokokątny, w innych tele. Co jednak, gdybyśmy na jednym zdjęciu mogli połączyć efekty uzyskane przy pomocy obydwu rodzajów szkieł? Właśnie coś takiego umożliwić ma nam “obliczeniowy zoom” opracowywany przez naukowców.

 

Stacking... perspektywy?

W praktyce wygląda to tak, że będziemy mogli na przykład uchwycić modela w szerokim planie, a następnie spłaszczyć perspektywę, by uwydatnić obiekty znajdujące się w oddali, tworząc tym samym wizualnie wiarygodne, ale niemożliwe do sfotografowania kadry. Niestety cały proces jest dość czasochłonny i wymaga wykonania serii zdjęć tego samego obiektu z różnej odległości, a następnie przepuszczenie ich przez program do edycji. Na szczęście nie trzeba przy tym zmieniać obiektywów - efekty charakterystyczne dla różnych ogniskowych system “wyliczy" samodzielnie.

Naukowcy mają nadzieję, że w przyszłości ich algorytm zawita do popularnych programów do edycji. Pozostaje tylko pytanie, na ile podobna technologia jest w stanie wspomóc fotograficzną pracę i czy przypadkiem nie stanowi zbyt dużej ingerencji w rzeczywistość. Z drugiej strony

Więcej informacji znajdziecie pod adresem cvc.ucsb.edu.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Grand Press Photo 2024: Wojciech Grzędziński fotografem roku i XX-lecia
Grand Press Photo 2024: Wojciech Grzędziński fotografem roku i XX-lecia
Wojciech Grzędziński trzeci raz z rzędu wygrywa główną nagrodę Grand Press Photo - największego polskiego konkursu fotografii reportażowej i dokumentalnej. Fotoreporter otrzymał...
10
HIPA podwaja pulę nagród. Za jedno zdjęcie możecie zgarnąć tu prawie milion złotych
HIPA podwaja pulę nagród. Za jedno zdjęcie możecie zgarnąć tu prawie milion złotych
Wystartowała kolejna edycja „najbogatszego” konkursu fotograficznego na świecie. W tym roku organizatorzy Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum International Photography Award...
7
Profoto wchodzi na rynek wideo - nowe profesjonalne LED-y na horyzoncie
Profoto wchodzi na rynek wideo - nowe profesjonalne LED-y na horyzoncie
Lepiej późno niż wcale. Profoto zamierza rozszerzyć swoją ofertę o lampy światła ciągłego do pracy wideo. Premiera już w czerwcu.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)