Akcesoria
To nie aparat. Hobolite Iris to prawdopodobnie najbardziej wszechstronny mini LED jaki widzieliście
Pięciu profesjonalnych operatorów filmowych, pięć różnych stylów pracy, jedna optyka. Zawodowi twórcy wideo opowiadają dlaczego tworzą na obiektywach Irix Cine i w jakich projektach je wykorzystują.
Artykuł przygotowany we współpracy z marką Irix
Irix Cine to seria pełnoklatkowych obiektywów kinematograficznych o doskonałym stosunku jakości do ceny przeznaczona dla wymagających twórców. Wszystkie modele mają spójną, wytrzymałą konstrukcję i zunifikowane cechy, łącznie z charakterystyką obrazu, która zapewnia wyjątkowy „kinowy look”.
W aktualnej ofercie Irix Cine znajdziemy modele o ogniskowych: 11, 15, 21, 30, 45 oraz 150 mm. Wszystkie są dostępne z bagnetami najbardziej popularnych systemów: Canon RF, Canon EF, Sony E, Nikon Z, L-mount, Fujifilm X, Olympus / Panasonic MFT i Arri PL-mount.
Na obiektywach Irix Cine pracują Sheldon Chick, Kevin Sempe, Filip Janerka, Mateo Wastrak i Antonin Pergod. To zawodowcy, którzy specjalizują się w różnego rodzaju produkcjach. Każdy z nich opowiedział, co przekonało go, by pracować na tych szkłach, w jakich projektach je wykorzystuje i po które modele sięga najczęściej.
Obiektywy są bardzo istotne w tym, żeby uzyskać to co się chce. W obiektywach do filmowania na pierwszym miejscu stawiam jakość wykonania, aby wytrzymały upływ czasu. Kolejną rzeczą dla mnie ważną jest jakość optyczna - czysty obraz od brzegu do brzegu, tak by temat wypełniający kadr był tak samo ostry w centrum, jak i na brzegu. Do tego miękki bokeh. Irix wymiata pod tym względem.
Seria Cine jest doskonale wykonana. Obiektywy mają tę samą wagę, tak samo rozmieszczone pierścienie, takie samo mocowanie filtrów. Dzięki temu łatwo i szybko mogę je wymieniać na planie zdjęciowym. Zmieniając obiektyw nie muszę przebudowywać pozostałych elementów zestawu. Kiedy chce działać szybko, te obiektywy dają mi tę możliwość. Są naprawdę komfortowe w użytkowaniu.
W trakcie pracy mogę też liczyć na płynne ustawianie ostrości. Szczególnie przyjemnie pracuje się przy w pełni otwartej przysłonie, kiedy mogę swobodnie panować nad punktem ostrości, wykorzystując wspaniałą głębię obrazu.
Najczęściej wykorzystuję modele 21, 30 i 45 mm, ale gdybym miał wybrać jeden z nich to z pewnością byłby to Irix 21 mm T1.5. Zapewnia doskonałej jakości szerokokątny obraz i krótką minimalną odległość ostrzenia. Dzięki temu mogę podejść blisko tematu i jednocześnie uzyskać wspaniałą szeroką perspektywę w tle.
Seria Irix Cine oferuje naprawdę doskonałe możliwości jak na tak niską cenę. W dodatku kryje pełną klatkę. Obecnie nie ma to dla mnie, aż takiego znaczenie, bo pracuję na Red Komodo i formacie Super35, ale jeśli dorosnę do pełnej klatki, optykę zabieram ze sobą.
Podróżowanie po świecie to część mojej pracy. Często są to odległe i mało przyjazne miejsca. Dlatego wybrałem obiektywy, które musiały spełnić wiele kryteriów, aby uzyskać odpowiedni charakter moich nagrań i które pasują do stylu mojej pracy.
Na pierwszym miejscu stawiam ostrość - preferuję delikatny obraz, ale taki, który pozwoli wykorzystać charakterystykę wysokiej rozdzielczości 8K w moich kamerach. A ponieważ często filmuję w naturalnym otoczeniu, gdzie nie mam kontroli nad światłem, kluczowe są dla mnie jasne obiektywy. Te same wymagania tyczą się nurkowania, kiedy nagrywam pod wodą.
W podróży muszę też uważać na wagę i rozmiar sprzętu. Obiektywy Irix są lekkie i wytrzymałe. Bezbłędnie zdały egzamin w tropikach, więc nie muszę się martwić o fotografowanie przy złej pogodzie. Wreszcie, optyka ta jest przystępna cenowo i akceptowalna dla większości budżetów produkcyjnych.
Spośród wszystkich modeli Cine moim ulubionym jest Irix 30 mm T1.5. Ta ogniskowa jest niezwykle uniwersalna i pozwala mi uzyskać większość ujęć.
Kova Production specjalizuje się w produkcji filmów i seriali dokumentalnych. Od pewnego czasu pracujemy wyłącznie na obiektywach Irix Cine i jesteśmy z nich megazadowoleni.
Obiektywy są uszczelnione, dzięki temu mogą sprostać codziennej, wymagającej pracy na planie filmowym. Najczęściej nagrywamy na zewnątrz, w różnych warunkach, bo dokument rządzi się swoimi prawami. Obiektywy idealnie się w takiej pracy odnajdują.
Poza superjakością obrazu i rozdzielczością optyczną mają idealne ogniskowe do tego czego my potrzebujemy. Współpracują przy tym doskonale z naszą główna kamerą, czyli Blackmagic Ursa G2.
Moja ulubiona ogniskowa to 30 mm. Pracujemy w warunkach, które często nas zaskakują, wtedy Irix 30 mm T1.5 zapewnia największy wachlarz możliwości. Moim drugim faworytem jest Irix 150 mm T3.0 Macro 1:1. To idealny obiektyw do ujęć makro i jednocześnie zbliżeń na torze wyścigowym.
Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z obiektywami Irix Cine wiedziałem, że to coś wyjątkowego. Przede wszystkim Irix Cine to fenomenalna jakość wykonania, ostry jak brzytwa obraz i przystępna cena, która nie zrujnuje Twojego portfela.
Moim ulubionym modelem jest Irix 11 mm T4.3. To szkło jest niesamowite. Pozwala mi uchwycić ujęcia o ekstremalnie szerokim kącie widzenia co otwiera nowe możliwości w filmowaniu. Wykorzystałem je już na wielu produkcjach i spisuje się ono niesamowicie. Moim zdaniem to obiektyw “must have” w serii Cine. Drugim jest Irix 45 mm T1.5 - mistrz perfekcyjnego rozmycia tła.
Irix daje mi możliwość eksperymentowania, tworzenia i personalizowania mojego zestawu obiektywów. To bardzo ważne, żeby każdy twórca miał narzędzia, które odpowiadają jego wizji i umożliwiają tworzenie filmów na skalę światową. W moim zestawie znajdują się modele 11, 21, 30, 45 i 150 macro. Wszystkie transportuję w specjalnie zaprojektowanej walizce od Irix z miejscem na filtry.
Jako filmowiec pracuję przy zróżnicowanych projektach, od architektury i sportu, po reklamę i eventy. Z tego powodu wykorzystuję obiektywy o szerokim zakresie ogniskowych, by dopasować się do każdej sytuacji.
Bardzo cenię model Irix 15 mm T2.6, który według mnie jest najlepszym szerokim kątem na rynku. To idealny obiektyw do architektury i wnętrz. Jednak spośród całego zestawu najbardziej lubię Irix 45 mm T1.5. To szkło oferuje piękny bokeh, bardzo naturalne flary i ogólną plastyczność obrazu. Towarzyszy mi przy każdym projekcie przez co stał się w pewnym stopniu moim znakiem rozpoznawczym.
Obiektywy Irix mają rewelacyjny stosunek jakości do ceny, są uszczelnione, wytrzymałe i mają perfekcyjną ergonomię. Stanowią główny element mojego wyposażenia.
Irix rusza z wyjątkową promocją na obiektywy filmowe. Do 20 listopada kupując jeden obiektyw z serii Cine, drugi otrzymamy z 50-procentowym rabatem.
To jednak nie wszystko - możesz rozszerzyć swój zestaw o dodatkowy, trzeci obiektyw w bezkonkurencyjnej cenie. Wystarczy, że wykonasz kilka prostych działań w mediach społecznościowych:
Promocja obowiązuje do 20 listopada 2023 roku. Więcej informacji i pełny opis tej specjalnej oferty można znaleźć na stronie producenta.
Artykuł przygotowany we współpracy z marką Irix