Panasonic AG-3DP1, AG-AC130 i AG-AC160

Autor: Amadeusz Andrzejewski

13 Kwiecień 2011
Artykuł na: 4-5 minut
{BLD|NAB 2011. Panasonic zaprezentował model AG-3DP1 - nową kamerę przeznaczoną do rejestracji materiału trójwymiarowego. Profesjonalne naramienne urządzenie ze zintegrowaną parą obiektywów stanowi nowość w swojej klasie i zapowiedź popularyzacji trójwymiarowej telewizji. Wraz z nim światło dzienne ujrzały dwie "tradycyjne" kamery - AG-AC130 oraz AG-AC160.

{COP|Kamery trójwymiarowe wyposażone w dwa niezależne tory optyczne to stosunkowo nowa rodzina produktów na rynku tych urządzeń. Nie jest ona także specjalnie liczna. Wszystko to powoduje, że operujący w 3D filmowcy uciekają się w przypadku amatorów do nakładek i obiektywów pozwalających na rejestrowanie trójwymiaru "standardową" kamerą, a w przypadku zawodowców do mocowań (rigów) pozwalających ustawić dwie kamery w odpowiedniej pozycji względem siebie i zsynchronizować ich pracę. Z myślą raczej o tej drugiej grupie odbiorców firma Panasonic stworzyła model AG-3DP1.

Wewnątrz nowej kamery znajdziemy dwa zsynchronizowane obiektywy o 17-krotnym zoomie optycznym, z których każdy współpracuje z 3-przetwornikowym układem w technologii CMOS o rozmiarze 1/3". Każdy z sensorów ma rozdzielczość 2,2 megapiksela, dzięki czemu nagrywanie materiału w rozdzielczości Full HD odbywa się bez skalowania. Dostępne prędkości zapisu to:

  • dla rozdzielczości 1920x1080: 59,94i, 50i, 29,97p, 25p, 23,98p
  • dla rozdzielczości 1280x720: 59,94p, 50p, 29,97p, 25p, 23,98p

Oprócz tego dla uzyskania efektów slow- i fastmotion kamera oferuje w trybie 1280x720 zapis z prędkościami od 12 do 60 kl/sek regulowanymi w 20 krokach.

Kamera wykorzystuje profesjonalny kodek AVC-Intra pracujący z przepływnością 50 lub 100 Mbit/sek. Zapis odbywa się na kartach P2.

Urządzenie oferuje szereg złącz typowych dla tego segmentu kamer. Ich lista obejmuje: podwójne wyjście HD-SDI, wyjście HDMI, dwa wejścia XLR (umożliwiające podłączanie profesjonalnych urządzeń dźwiękowych), wejście zdalnego sterowania (pozwalające sterować przysłoną, zoomem, ostrością, nagrywaniem oraz punktem zbieżności obiektywów) oraz obsługę kodu czasowego (TC) i zewnętrznych generatorów synchronizujących (Genlock). Komfort pracy dodatkowo zapewniają elektroniczny wizjer oraz 3,2-calowy monitor LCD. Całość zamknięto w dużej naramiennej obudowie, słusznie kojarzącej się z kamerami telewizyjnymi.

Pozostałe dwie nowości to klasyczne "dwuwymiarowe" kamery, obie wyposażone w obiektywy o ekwiwalencie ogniskowych 28-588mm z 4-pozycyjnym filtrem ND oraz potrójny sensor 1/3". Zapis z wykorzystaniem kodeka AVCHD o przepływnościach do 24 Mbit/sek odbywa się na kartach SD. Każda z kamer posiada dwa gniazda kart umożliwiające równoległe nagrywanie. Lista dostępnych rozdzielczości i prędkości zapisu jest taka sama jak w przypadku AG-3DP1, przy czym model AG-AC160 oferuje dodatkowo możliwość nagrywania w trybie przyspieszonym lub spowolnionym w trybach 1080p 23,98/25/29.97. Drugą z różnic między AG-AC130 a AG-AC160 jest obecność wyjścia HD-SDI w wyższym modelu. Obie kamery umożliwiają nagrywanie kodu czasowego, wyposażono je także w funkcję pre-record oraz możliwość nagrywania z określonym interwałem.

Poprawną rejestrację dźwięku zapewnia wbudowany mikrofon stereofoniczny oraz dwa gniazda wejściowe XLR. Podgląd w czasie pracy umożliwia elektroniczny wizjer oraz ekran LCD o przekątnej 3,45" i rozdzielczości 921 tys. punktów. Poza obrazem oraz nastawami można na nim wyświetlić wykresy obrazu (waveform), wektoskop, zebrę oraz wspomaganie ostrzenia.

Urządzenia będą dostępne w sprzedaży jesienią bieżącego roku, sugerowane ceny to:

  • AG-AC160 - 5500$
  • AG-AC130 - 4000$
  • AG-3DP1 - cena nie została jeszcze ogłoszona.
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20