Czy fotografowie widzą więcej?

Autor: Maciej Luśtyk

16 Listopad 2015
Artykuł na: 2-3 minuty
To tylko jedno z pytań, na które odpowiadają wyniki eksperymentu przeprowadzonego przez Canona. Każdy z nas odbiera oglądane fotografie na swój własny sposób. Zdziwicie się jednak w jakim stopniu różni się spojrzenie zwykłej osoby od spojrzenia profesjonalnego fotografa.

Canon zorganizował mały eksperyment, w którym przedstawił trzem osobom to samo zdjęcie i za pomocą specjalnej aparatury rejestrował ruchy ich gałek ocznych, co pozwoliło zobaczyć w których miejscach i na jak długo skupiali oni swój wzrok. Pierwszym oglądającym była osoba, która na co dzień nie ma styczności z fotografią. Drugim badanym był student fotografii. Ostani z oglądających to profesjonalny fotograf Joel Grimes, który wykonał zdjęcie. Jak można się było spodziewać, widać wyraźne różnice w stopniu zainteresowania jakie zdjęciu poświęcali oglądający. Nie spodziewaliśmy się jednak, że będą tak duże. Poniżej możecie zobaczyć filmik pokazujący na czym skupiali się badani.

W przypadku pierwszej osoby zarejestrowano 212 ruchów gałek ocznych, przy czym skupiła się ona tylko na około 10 punktach fotografii. Dużo większym zainteresowaniem zdjęcie cieszyło się w oczach studenta fotografii, którego instrument wzroku wykonał ponad dwa razy więcej ruchów podczas oglądania zdjęcia. Co ciekawe, pominął on właściwie wszstkie miejsca, na których skupił sie amator. Zaskoczeniem było przywiązanie uwagi szczegółów zdjęcia przez ostatniego oglądającego. Oczy profesjonalnego fotografa wykonały ponad tysiąc ruchów, a jego wzrok zatrzymywał się prawie na wszystkich miejscach w kadrze.

Co mówią nam te wyniki? Z pewnością osoby interesujące się fotografią potrafią dostrzec więcej na oglądanych fotografiach. Dobrze obrazuje to również obsesję z jaką fotografowie podchodzą do swoich zdjęć. (Ostatni z oglądających był też autorem zdjęcia). Nasuwa się jeszcze jeden wniosek - warto zoptymalizować czas poświęcany na postprodukcję, gdyż większość osób i tak nie zauważy drobnych różnić, nad których korekcją niektórzy spędzają nieraz długie godziny.

Eksperyment był częścią promocji drukarki Canon imagePROGRAF PRO 1000, która, jak obiecuje producent, jest w stanie odwzorować wszystkie szczegóły, nawet te dostrzegalne tylko dla bardzo wprawionego oka.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)