Zdjęcie ziemniaka sprzedane za milion dolarów

Autor: Maciej Luśtyk

22 Styczeń 2016
Artykuł na: 2-3 minuty
Ile warte jest rozpoznawalne nazwisko? Fotograf Kevin Abosch udowadnia, że bardzo dużo. To zdjęcie ziemniaka sprzedał za ponad milion dolarów.

Nie od dziś wiadomo, że wypracowane nazwisko pozwala w świecie fotografii zarabiać kwoty kilkunastokrotnie większe niż te oferowane osobom rozpoczynającym swoją karierę, nawet jeśli ich umiejętności stoją na podobnym poziomie. Prestiż ma swoją cenę, niektóre sytuacje rodzą jednak poważne wątpliwości o stan rynku szeroko pojętej sztuki. Warto wspomnieć tu chociażby o najdroższym zdjęciu świata, które rok temu sprzedano za 6,5 miliona dolarów, a które okazuje się być takie samo jak setki innych fotografii wykonanych przez fotografów odwiedzających uwiecznione miejsce. Mamy jednak nowego kandydata do tytułu najbardziej kuriozalnej transakcji związanej z kolekcjonowaniem fotografii.





Fotograf Kevin Abosch zdobył popularność fotografując wysoko postawionych prezesów i menedżerów z Doliny Krzemowej w Kalifornii. Charakterystyczne portrety wykonywane na czarnym tle dla osób ze środowiska biznesowego stały się swoistym symbolem statusu społecznego, a ich cena wynosiła nieraz nawet 500 tys. dolarów. Może się wydawać, że to nieco zbyt wygórowana cena za - jak by nie patrzeć - dość zwyczajne portrety, ale to i tak nic w porównaniu ze zdjęciem ziemniaka, które fotograf sprzedał niedawno za ponad milion dolarów. Kupcem jest kolekcjoner, którego “ziemniaczana” odbitka urzekła podczas wizyty w paryskim mieszkaniu autora.



To do tej pory najwyższa cena za jaką fotograf sprzedał pojedynczą pracę, a całe zdarzenie na nowo otwiera dyskusję na temat tego ile warta jest sztuka i czy wszystko można sztuką nazwać. Jak zwykle nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi i miejmy nadzieję, że nigdy nie będzie. Kto wówczas zachwyciłby się ziemniakiem?



Więcej informacji znajdziecie na stronie businessinsider.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)