Przygotujcie się. Już niedługo wiadomości będziemy oglądać w 360 stopniach

Autor: Maciej Luśtyk

3 Sierpień 2016
Artykuł na: 4-5 minut

Raptem na początku czerwca Getty zapowiedziało uruchomienie platformy dostarczającej materiał sferyczny do oglądania w goglach VR, a teraz w ślady firmy idzie agencja Reuters, która zapowiada długofalową współpracę z Samsungiem, którego systemy będzie wykorzystywać do relacjonowania wydarzeń.

Gdy w czerwcu Getty zapowiedziało, że każdy fotoreporter relacjonujący Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro będzie wyposażony dodatkowo w kamerę 360° zastanawialiśmy się czy materiały sferyczne zdominują rynek mediów. Obserwując rozwój wydarzeń i wysiłek jaki producenci wkładają w promowanie technologii zdaje się to już niemal pewne. Do grona dużych graczy inwestujących w rozwiązania z segmentu VR dołącza agencja Reuters (największy na świecie dostarczyciel materiałów informacyjnych), która zawiązała współpracę z Samsungiem - jednym z głównych popularyzatorów rzeczywistości wirtualnej.

Jak czytamy, w ramach współpracy Samsung wyposaży 50 fotografów agencji z 25 krajów świata w kamery Samsung Gear 360, rejestrujące obraz w rozdzielczości 3840 x 1920 pikseli, które dodatkowo uszczelnione są przed kurzem i zachlapaniami, co pozwolić ma na dostarczanie wyjątkowych materiałów terenowych.

Przykładowy film nagrany kamerą Gear 360

- Nasze porozumienie z Samsungiem pozwoli nam rozwinąć dziennikarstwo wizualne i dostarczać bardziej wciągające materiały dla naszych widzów. Dzięki technologii VR użytkownicy będą w stanie spojrzeć na wydarzenia z szerszej perspektywy i otrzymają znacznie więcej kontekstu potrzebnego do ich zrozumienia - mówi Stephen Adler, szef i redaktor naczelny agencji.

Oprócz tego Reuters startuje z dedykowaną, darmową platformą Focus 360, przeznaczoną do oglądania filmów sferycznych, która zsynchronizowana będzie z dostępną na Androida i iOS aplikacją Reuters TV, dzięki czemu każdy zainteresowany, wyposażony w smartfon i gogle VR otrzyma wygodny dostęp do materiałów, które będzie można także pobierać w celu późniejszego obejrzenia.

Dodatkowo filmy zawitają do serwisu dystrybucyjnego Media Express, wraz z możliwością łatwego zamieszczania ich na zewnętrznych stronach internetowych. Możemy się więc spodziewać, że materiały sferyczne już wkrótce zaleją większość serwisów informacyjnych.

Przykładowy film nagrany kamerą Gear 360

Pierwszy materiał w serwisie pojawił się wczoraj. Choć składa się on wyłącznie z wątpliwej jakości zdjęć sferycznych i nie jest specjalnie imponujący, to możemy się spodziewać, że wraz z upływem czasu i rozwojem technologii tego typu content będzie powoli wypierał z mediów tradycyjne metody relacjonowania wydarzeń.

Czy fotografowie powinni się obawiać? Dobra, dwuwymiarowa fotografia zawsze będzie w cenie, choć istnieje obawa, że wraz z upływem czasu może stać się ona jedynie dodatkiem do newsów transmitowanych na żywo, prosto do urządzeń VR. Z pewnością to też dobry czas dla fotografów i filmowców zajmujących się różnego rodzaju relacjami do zainteresowania się i zainwestowania w kamery rejestrujące obraz sferyczny, bo prawdopodobnie już niedługo taki zestaw będzie standardem oczekiwanym przez klientów.

Pozostaje jedynie pytanie jak na sferyczne newsy zareagują zwykli odbiorcy. To wciąż raczkujący i nie do końca pewny rynek. Próby zainteresowania widza innym niż tradycyjnym odbiorem wizualnym nie zawsze kończą się powodzeniem. Warto przywołać tu chociażby telewizory z technologią wyświetlania 3D, która powoli umiera śmiercią naturalną.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem thomsonreuters.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)