Fujifilm redukuje zatrudnienie i przenosi produkcję do Chin

Autor: Michał Sułkiewicz

31 Styczeń 2006
Artykuł na: 6-9 minut
Zmuszony słabymi wynikami finansowymi w bieżącym roku fiskalnym, japoński koncern wprowadza strategię oszczędnościową. Oznacza to redukcję zatrudnienia o 5000 osób oraz przeniesienie części produkcji z Japonii do Chin. Aktualizacja 02.02.06: Odpowiedź Fujifilm Polska Distribution.

Jak podał dzisiaj serwis finansowy Bloomberg.com koncern Fuji Photo Film spodziewa się w tym roku fiskalnym (kończącym się w marcu 2006) przychodu na poziomie 20 miliardów jenów. Biorąc pod uwagę zeszłoroczne prognozy, które mówiły o 85 miliardach jenów przychodu, sytuacja koncernu wymaga radykalnej interwencji.

Plan restrukturyzacji obejmuje przede wszystkim redukcję kosztów, która ma być osiągnięta poprzez redukcję zatrudnienia o 5000 miejsc pracy oraz przeniesienie części produkcji do tańszych Chin.

Plan Fuji Photo symbolizuje koniec ery aparatów na film - mówi Hiroshi Chano z Fuji - Przejście na technologię cyfrową w branży foto wydarzyło się o wiele szybciej niż przypuszczałem. Reorganizacja będzie dla Fuji Photo bolesnym procesem. Działania restrukturyzacyjne mają na celu obniżenie kosztów stałych działania koncernu.

Jednocześnie firma poinformowała, że mimo wzrostu przychodu netto o 30%, to sprzedaż filmów i aparatów cyfrowych spadła o 5,2% wartościowo i aż 29% ilościowo.

Mamy nadzieję, że Fujifilm nie będzie kolejną firmą, która podzieli los Agfy, bo zbyt była przywiązana do tradycyjnej fotografii. Przyszłością rynku jest cyfra i tylko firmy, które w pełni poświecą się rozwojowi i promocji produktów cyfrowych mają szansę przetrwać na rynku. Fujifilm posiada doskonałe technologie cyfrowe, wystarczy wymienić chociażby SuperCCD. Z drugiej strony brakuje produktów, które przyciągnęłyby kupujących (zarówno ceną, jak i możliwościami). W koncernie brakuje odważnych ruchów zapewniających dobrą pozycję rynkową. Zamiast wejść zdecydowanie w otwarty System 4/3, jak na początku deklarowano i stworzyć gamę lustrzanek cyfrowych, co pozwoliłoby wykorzystać atut własnych matryc w połączeniu doskonałymi obiektywami Fujinon, firma zdecydowała na dalsze korzystanie ze standardu F, gdzie siłą rzeczy Fuji pozostaje w cieniu Nikona.

Uaktualnienie 02.02.06

W odpowiedzi na dane opublikowane przez Bloomberg.com otrzymaliśmy informację z Fujifilm Polska Distribution, którą cytujemy poniżej:

W dniu 31 stycznia 2006 r. Fuji Photo Film, Co., Ltd ogłosiła wyniki na koniec III kwartału (31 grudnia 2005r.)

Skonsolidowane przychody Fujifilm narastająco na koniec III kwartału (31/12/2005) wzrosły o 4,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Głównymi czynnikami wzrostu w omawianym okresie w stosunku do roku poprzedniego była zwiększona sprzedaż produktów kategorii Information Solutions (materiałów FPD, urządzeń i materiałów medycznych oraz poligraficznych) ? wzrost o 13,1% oraz urządzeń biurowych reprezentujących kategorię Document Solutions ? wzrost o 9,7%. Jednocześnie zanotowano obniżenie o 8,8% przychodów ze sprzedaży produktów zaliczanych do kategorii Imaging Solutions ze względu na spadek sprzedaży filmów oraz obniżenie cen urządzeń fotograficznych. Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży materiałów eksploatacyjnych-papieru i chemii o 3% oraz aparatów cyfrowych o 5%. Zrewidowana w dół o 1,9% prognoza na koniec roku finansowego 2006 (31/03/2006) zakłada osiągnięcie przez Fujifilm skonsolidowanych obrotów na poziomie 2,650 mld JPY.

Wprowadzona przez Fujifilm w roku 2004 strategia redukcji kosztów przyniosła pozytywne rezultaty jednakże niższe niż planowano ze względu na:
- wzrost cen surowców na światowych rynkach,
- zwiększone wydatki na R&D związane z opracowaniem nowych
produktów i technologii,
- koszty uruchomienia nowych systemów informatycznych w Fuji Xerox
- wydatki na wzmocnienie dystrybucji produktów kategorii Document Solutions poza rynkiem macierzystym,
- koszty reorganizacji mocy produkcyjnych dla kategorii Imaging Solutions.

Powyższe czynniki obniżyły wynik operacyjny w stosunku do roku poprzedniego o 29,8% do poziomu 101,7 miliarda JPY. Zysk netto zmalał o 18,1% i na koniec III kwartału narastająco wynosił 60,2 mld JPY.

Fujifilm prognozuje na koniec roku finansowego 2006 (31/03/2006) zysk operacyjny w wysokości 75 mld JPY, niższy niż pierwotnie zakładano o 55,9%. Wynik finansowy netto jest prognozowany na poziomie 20 mld - mniej o 76,5% w stosunku do szacunków sprzed półrocza.

Równocześnie ogłoszony został program Optymalizacji Struktur Biznesowych w Segmencie Obrazowania w Fujifilm i plan rozwój tego pionu.

Zakłada on zwiększenie nakładów finansowych na rozwijające się obszary biznesu, inwestycje w badania i rozwój nowych obszarów oraz powiązania strategiczne. Optymalizacja zakłada również reformy w marketingu oraz systemach dystrybucji mające na celu wzmocnienie obecności Fujifilm jak również nowe spojrzenie na zagadnienia związane z usprawnianiem i optymalizacją produkcji.

Efektem powyższych działań ma być redukcja kosztów operacyjnych oraz zapewnienie stabilnych przychodów w segmencie obrazowania. Równocześnie inwestycje w nowe technologie oraz marketing nowych produktów to gwarancja dalszego dynamicznego rozwoju korporacji Fujifilm.
Szczegółowe informacje dostępne na stronach
http://home.fujifilm.com/info/ir/pdf/other/fujifilm_vision75_01.pdf.

Z poważaniem,

Andrzej Brylak
Prezes Zarządu FFPD

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły