Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS i FE 600 mm f/4 GM OSS - nowe superteleobiektywy rozszerzają ofertę systemu E

Autor: Maciej Luśtyk

11 Czerwiec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

W systemie Sony brakuje obiektywów do fotografii sportu? Najnowsze superteleobiektywy mogą stać się mocnym argumentem dla zawodowców, przemawiającym za przesiadką na bezlusterkowca.

Choć raptem rok temu Sony pokazało model FE 400 mm f/2.8 GM OSS, w ofercie nadal brakowało naprawdę ekstremalnych ogniskowych, w których lubują się niektórzy fotografowie sportu i dzikiej natury. Dziś wreszcie się to zmienia, a nowa oferta trafi tak w gusta wymagających zawodowców, jak i osób z nieco mniejszym budżetem. Rodzina Sony E właśnie poszerzyła się o modele FE 200-600 mm f/5.6-6.3 g OSS oraz FE 600 mm f/4 GM OSS.

Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - najlżejszy w swojej klasie

Wygląda na to, że producent odrobił pracę domową. Obiektyw nie tylko wydaje się bardzo funkcjonalny, ale imponuje także pod względem gabarytów. Wazy “jedyne” 3040 g, co czyni go obecnie najlżejszym pełnoklatkowym obiektywem 600 mm f/4 na rynku. Do uzyskania takiej lekkości przyczyniła się technologia z modelu FE 400 mm F2,8 GM OSS. W nowym obiektywie wykorzystano trzy soczewki fluorytowe, zmniejszono liczbę soczewek z przodu tubusu, a całą konstrukcje wykonano ze stopu magnezu. Przesunięcie soczewek na tył konstrukcji pozwoliło także zmniejszyć moment bezwładności i zapewnić dokładniejsze panoramowanie.

Jak przystało na reprezentanta serii G Master, otrzymuje też najwyższej jakości optykę, która dostarczyć ma nam nie tylko wysoką rozdzielczość i doskonały kontrast, ale też miękkie, plastyczne rozmycie nieostrości.

“W konstrukcji optycznej wykorzystano dużą soczewkę XA (extreme aspherical) i soczewkę ze szkła Super ED (o bardzo małej dyspersji), uzyskując skuteczną kompensację aberracji typowych dla teleobiektywów. Trzy soczewki fluorytowe osłabiają z kolei aberrację chromatyczną i eliminują rozlewanie się barw. Najnowsze techniki symulacyjne i soczewka XA posłużyły także do kontroli aberracji sferycznej i dalszej poprawy efektu bokeh.” - zapewnia producent.

Do uzyskania przyjemnego dla oka charakteru bokeh przyczynia się także 11-listkowa przysłona, a powłoki Nano AR zapobiegać mają powstawaniu odbić światła i flar. Oprócz tego, obiektyw będzie współpracował z telekonwerterami 1,4x oraz 2,0x, pozwalając nam wydłużyć efektywną ogniskową do kolejno 840 mm i 1200 mm. Tutaj będziemy jednak musieli liczyć się ze spadkiem jasności - do f/5.6 i f/8.

Szkło bardzo ciekawie wypada także pod względem obsługi. Na tubusie obiektywu umieszczono szereg fizycznych elementów sterujących, w tym cztery przyciski blokady ostrości, do których można przypisywać także inne funkcje, i przełącznik trybu DMF do natychmiastowego włączania ręcznej regulacji ostrości. Na pokładzie znalazł się także system optycznej stabilizacji, który może pracować w 3 trybach, w tym w trybie z zaawansowanym algorytmem ułatwiającym komponowanie ujęć przy śledzeniu ruchomych obiektów (tylko w przypadku korzystania z modeli A9, A7R III i A7 III). Za szybką pracę systemu AF odpowiadają z kolei aż dwa silniki liniowe XD (Extreme Dynamic). Dzięki specjalnym algorytmom zmniejszającym czas reakcji, ostrość ustawiana ma być bardzo szybko, cicho i dokładnie.

Na koniec miły dodatek w postaci slotu na filtry kołowe o średnicy 40,5 mm, takich filtr ND czy oferowany oddzielnie kołowy filtr polaryzacyjny VF-DCPL1. Użytkowników ucieszy także zapewne wiadomość, że szkło zostało uszczelnione przed pyłem i wilgocią, choć producent zaznacza, że nie gwarantuje w tym wypadku 100-procentowej odporności.

Cena i dostępność

Obiektyw Sony FE 600 mm f/4 GM OSS zadebiutuje na rynku w sierpniu 2019 roku, w cenie bagatela 14 000 euro (około 59 750 zł)

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - uniwersalne supertele

 

Najnowszy Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS to propozycja dla osób, które w przypadku telelobiektywów wolą zoomy. Przy okazji jest to propozycja znacznie tańsza, będącą ciekawą alternatywą dla modelu 100-400 mm.

Podobnie jak w modelu 600 mm f/4, tu też otrzymujemy 11-listkową przysłonę i powłoki Nano AR, a za wysoka jakość optyczną odpowiadać ma 5 soczewek ze szkła ED (soczewki o obniżonym współczynniku dyspersji) oraz soczewka asferyczna. Do tego wewnętrzny system ogniskowania oraz niewielki kąt obrotu pierścienia ogniskowej, zapewniający wygodę pracy oraz możliwość skorzystania z telekonwerterów 1,4x i 2,0x, wydłużających maksymalną ogniskową do 840 mm (jasność f/9) lub 1200 mm (jasność f/13).

Za ostrzenie w tym wypadku odpowiada silnik Direct Drive SSM, który dzięki bardzo cichej pracy idealnie nadawać ma się do fotografowania płochliwych zwierząt. Jeśli z kolei zdecydujemy się na ostrzenie manualne, powtarzalność i wygodę pracy zapewni nam pierścień ostrości z liniowym przełożeniem obrotu na ruch soczewek. Niestety jak na razie producent nie wspomina o możliwości ciągłego ręcznego doostrzania.

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS oferuje też system stabilizacji, który tak samo jak w modelu 600 mm f/4 obsługuje 3 tryby pracy. Oprócz tego sprzęgło zakresu ostrzenia oraz przyciski blokady ostrości.

Po lewej Sony FE 600 mm f/4 GM OSS, po prawej FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS

Konstrukcja o wymiarach 111,5 x 318 mm i wadze 2115 g również została uszczelniona, choć tak samo jak w przypadku drugiego szkła i tutaj nie otrzymujemy 100-procentowej gwarancji odporności.

Cena i dostępność

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS pojawi się na rynku w sierpniu 2019 roku w cenie 2100 euro (około 8950 zł).

Specyfikacje:

Nazwa Sony FE 600 mm f/4 GM OSS
Producent Sony
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Sony E
Ogniskowa 600 mm
Maksymalna jasność 4
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony nie
Układ optyczny 24 elementy w 18 grupach
Pole widzenia 4°10'
Maksymalne powiększenie 0,14x
Minimalna odległość ogniskowania 4,5 m
Tryb makro nie
Średnica filtra 40.5 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Dwa silniki liniowe XD
Stabilizacja tak
Obudowa metal
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe tak
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 163,6 x 449 mm
Waga 3040 g
Akcesoria osłona przeciwsłoneczna
Cena w dniu premiery około 59 750 zł

Nazwa Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS
Producent Sony
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Sony E
Ogniskowa 200-600 mm
Maksymalna jasność 5.6
Maksymalna wartość przysłony 36
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 24 elementy w 17 grupach
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 12°30'-4°10'
Maksymalne powiększenie 0,2x
Minimalna odległość ogniskowania 2,4 m
Tryb makro nie
Średnica filtra 95 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Mechanizm autofokusa silnik liniowy Direct Drive SSM
Stabilizacja tak
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe tak
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 111,5 x 318 mm
Waga 2115 g
Cena w dniu premiery około 8950 zł

Więcej informacji o nowych obiektywach znajdziecie pod adresem sony.pl.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Irix - jasne stałki taniej o 20%
Irix - jasne stałki taniej o 20%
Świętuj Międzynarodowy Dzień Światła z Irix. Do 20 maja obiektywy fotograficzne ze światłem f/1.4 kupisz z rabatem w wysokości 20%. 
1
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART - lepsza rozdzielczość, szybszy autofokus, lżejsza obudowa
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART - lepsza rozdzielczość, szybszy autofokus, lżejsza obudowa
Sigma prezentuje drugą generację standardowego reporterskiego zoomu do aparatów bezusterkowych Sony E i L-Mount. Nowa Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II Art to usprawnienia w każdym...
12
Fujifilm XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR - nowy kit w systemie X teraz szerszy, ale bez stabilizacji
Fujifilm XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR - nowy kit w systemie X teraz szerszy, ale bez stabilizacji
W systemie Fujifilm X pojawi się nowy uniwersalny zoom. XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR oferuje uniwersalny zakres ogniskowych i uszczelniania, ale bez stabilizacji obrazu.
1
Powiązane artykuły