Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera

Autor: Maciej Zieliński

21 Luty 2024
Artykuł na: 2-3 minuty

Sony uzupełnia środkową półkę swojej szklarni o krótki, ale szybki i kompaktowy standardowy zoom f/2,8. To ciekawa propozycja nie tylko dla fotografów ale również filmowców.

Nowy zoom to pełnoklatkowa konstrukcja z linii G, co zapowiada lepsze osiągi niż w przypadku modeli amatorskich, ale też pewne oszczędności względem topowych G-Masterów. To kompaktowy standard, który świetnie sprawdzi się np. z niewielkimi korpusami A7C, tak w fotografii jak i podczas filmowania. Obiektyw wydaje się również dobrą alternatywą dla tych, którzy dużą jasność f/2.8 stawiają ponad większy zakres ogniskowych modelu FE 24-70 mm f/4 z tej samej linii G.

Obiektyw waży 440 g, ma 92,3 mm długości a średnica filtra to 67 mm. Konstrukcja została zabezpieczona przed kurzem i wilgocią a przednią soczewkę dodatkowo pokryto powłoką fluorową, co ułatwia utrzymanie jej w czystości. Od modeli amatorskich odróżnia go również rozbudowana ergonomia, w tym przycisk blokady ostrości i pierścień przysłony z przełącznikiem płynnej pracy.

W układzie optycznym zastosowano cztery soczewki asferyczne i dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji), minimalizujące aberrację chromatyczną. Tor optyczny dopełnia kołowa przysłona złożona z aż 11 listków, co powinno przełożyć się na miękkie i przyjemne dla oka rozmycie tła. Wykonywanie ciasnych portretów i fotografii zbliżeniowej ułatwi natomiast krótka minimalna odległość ogniskowania, która przy najszerszym kącie wynosi 0,19 m.

Geometria obrazu korygowana jest natomiast przede wszystkim systemowo. Optymalizacja optyczna dystorsji dla tego modelu wymuszana jest w JPEG z poziomu aparatu i nie mamy możliwości jej wyłączenia.

Mocną stroną obiektywu będzie prawdopodobnie system AF, napędzany dwoma silnikami liniowymi. Z korpusem A9 III ma być w stanie obsługiwać zdjęcia seryjne z szybkością nawet do 120 kl./s z zachowaniem ciągłego śledzenia. Tracking AF ma działać niezawodnie również podczas filmowania z wysokim klatkażem: 4K 120p i FHD 240p.

Zoom jest ponadto zgodny z wbudowanym w korpus systemem stabilizacji obrazu Active Mode i funkcją kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości (czyli tzw. efektu oddychania).

Sony FE 24–50 mm f/2.8 G - cena i dostępność

Obiektyw trafi do sprzedaży na przełomie kwietnia i maja 2024 w sugerowanej cenie ok. 6 tys. zł. Będzie więc o niemal połowę tańszy od flagowego standard zooma producenta Sony 24-70 mm f/2.8 GM II.

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Hasselblad XCD 25 mm f/2.5 V - nowy szeroki kąt do średniego formatu
Hasselblad XCD 25 mm f/2.5 V - nowy szeroki kąt do średniego formatu
Hasselblad prezentuje drugie najszersze szkło do swojego bezusterkowego systemu średnioformatowego. Hasselblad XCD 25 mm f/2.5 V oferuje wysokiej jakości optykę i kompaktową...
8
Viltrox AF 16 mm f/1.8 od teraz także z mocowaniem Nikon Z
Viltrox AF 16 mm f/1.8 od teraz także z mocowaniem Nikon Z
Dopracowany optycznie i przystępny cenowo jasny obiektyw superszerokokątny Viltroxa trafia w końcu do oferty mocowania Z. Szkło trafi na rynek jeszcze w maju i zachowa cenę wersji do...
15
Samyang V-AF 20 mm T1.9 i innowacyjny adapter anamorficzny - linia niedrogich filmowych stałek AF nareszcie kompletna
Samyang V-AF 20 mm T1.9 i innowacyjny adapter anamorficzny - linia niedrogich filmowych stałek AF...
Samyang V-AF to zdecydowanie jedne z najciekawszych obiektywów stałoogniskowych na rynku. Wraz z nowymi premierami otrzymujemy długo oczekiwany szeroki kąt a także adapter...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)