Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji w Manggha

Autor: Tomasz Gutkowski

7 Grudzień 2004
Artykuł na: 4-5 minut
Jednym z najciekawszych punktów obchodów 10-lecia Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha jest wystawa "Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji". Prezentujemy tekst autorstwa Takui Tsukahary - właściciela tej unikatowej kolekcji. Gorąco polecamy!

Jednym z najciekawszych punktów obchodów 10-lecia Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha jest wystawa "Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji". Prezentujemy tekst autorstwa Takui Tsukahary - właściciela tej unikatowej kolekcji.

Mój ojciec prowadził małe wydawnictwo "Asoka". W 33 roku ery Showa (1958), kiedy odkrył fotografie z przełomu epoki Edo (1603-1868) i Meiji (1868-1912), byłem jeszcze studentem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Nihon. Ojciec powierzył mi ich reprodukcję, ponieważ moją specjalnością była fotografia. Miałem już za sobą pracę przy publikacji Shigeo Miyao pt. Edo i okolice. Album świetnie się sprzedawał w powojennej, nie odbudowanej jeszcze Japonii. Mając tego świadomość, ojciec zaczął zbierać zdjęcia do serii wydawniczej pt. Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji.

Zaczątkiem tej kolekcji były stare fotografie kupione przez Keishichi Ishiguro, znanego satyryka i prezentera radiowego, na pchlim targu w Paryżu, gdzie w owym czasie studiował. Seria Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji obejmowała cztery części tematyczne: zdjęcia historyczne, portrety, życie codzienne oraz wybór reprodukcji z gazety "Far East" wydawanej w Yokohamie. Kiedy skończyłem kopiować ogromną kolekcję Ishiguro, zacząłem szukać dalszych materiałów do albumu. Złożyłem wizytę wielu rodzinom z tradycjami, odwiedziłem rezydencje słynnych klanów książęcych i gminne urzędy administracyjne, głównie na wyspie Kiusiu. Nie dysponowałem żadnymi wskazówkami, żadnymi dokumentami, które pozwoliłyby dotrzeć do interesujących mnie materiałów zdjęciowych. Bazując jedynie na wspomnieniach starszych ludzi, kierując się zasadą "szukajcie a znajdziecie", krążyłem po omacku - ale doszedłem do całkiem niezłych rezultatów. Mając przeczucie, że również w archiwach leżą zapomniane zdjęcia, zwróciłem się z prośbą o udostępnienie kopii, to jednak okazało się niemożliwe.

Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji wywarły ogromny wpływ na społeczeństwo tamtych czasów i rzuciły nowe światło na historię. Stanowiły również ważny materiał poglądowy, wykorzystywano je w licznych wydawnictwach i filmach dotyczących tych czasów. W ciągu trzydziestu lat nakład został wyczerpany i album stał się unikatem niedostępnym nawet w antykwariatach. Jakiś czas temu z sentymentem wydobyłem negatywy tamtych fotografii z mojego archiwum. Postanowiłem przygotować wystawę reprodukcji tych fotografii, wskrzesić raz jeszcze dawne obrazy z przełomu epok.

Kiedy oglądam fotografie z epoki Edo i Meiji, każda jest dla mnie źródłem głębokich przeżyć. Ale to nie zamiłowanie do staroci wywołuje te emocje. Po prostu współczesna Japonia jest podobna do tamtej Japonii. Właściwie jedyna różnica polega na tym, że dzisiejsza - światowe mocarstwo ekonomiczne - jest o wiele bogatsza.

Prezentowane na wystawie zdjęcia, zbudzone ze snu trwającego ponad 120 lat, opowiadają o Japonii z czasów restauracji Meiji i schyłku siogunatu. To wręcz dokumenty historyczne, obrazujące z jednej strony izolację narodową, z drugiej - otwieranie się Japonii na świat. Najbardziej jaskrawo ukazuje to przejście upadek klasy samurajów, jeden z wątków ekspozycji. W wyniku obalenia klanów samurajowie stali się zwykłymi ludźmi. Oglądamy ostatni moment epoki Tokugawa (Edo). Nadchodzi era Meiji. Po długim okresie izolacji, do kraju wkracza lawinowo cywilizacja zachodnio-europejska. To przełomowy moment upadku starej kultury i wkraczania w nową epokę: wzbudzająca kontrowersje klasa samurajów, zwykli ludzie upojeni rozkwitem zachodniej cywilizacji, zeuropeizowane instytucje publiczne. Przemiany następują tak szybko, że nie zostawiają społeczeństwu żadnego pola manewru. Trzeba pamiętać, że epoka Meiji to także wojny z Chinami i Rosją, ale również demokratyczna Japonia powojenna.. Dzisiaj, kiedy szukamy odpowiedzi na pytanie, jaki powinien być nasz kraj, wystarczy cofnąć się 80 lat od końca wojny, do przełomu epok Edo i Meiji - i uznać ten moment za punkt wyjściowy. Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji przekazują nam prawdę o Japonii i są wskazówką, jaki będzie jej przyszły obraz.

Na podstawie tekstu z katalogu wystawy Fotografie z przełomu epok Edo i Meiji Takui Tsukahary z 1992 roku. Za zapowiedzią wystawy na stronie Centrum Manggha.

Tłumaczenie i opracowanie - Karolina Bielczyk

Wystawa prezentowana w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie

Centrum Manggha

Fundacja Kyoto - Kraków

Kraków, ul. M. Konopnickiej 26

Wystawa czynna do końca grudnia 2004

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Festiwal Fotoforma to także edukacja - warsztaty foto i wideo z najlepszymi
Festiwal Fotoforma to także edukacja - warsztaty foto i wideo z najlepszymi
Na Festiwalu Fotoforma (13 -14 czerwca, PGE Narodowy, Warszawa) będzie odbywać się aż 15 warsztatów zarówno fotograficznych jak i filmowych. To świetna propozycja dla osób, które chcą...
4
Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii - FAF stawia pytanie o to, jak patrzymy na dzieła sztuki przez obiektyw aparatu
Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii - FAF stawia pytanie o to, jak patrzymy na dzieła sztuki...
Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na wystawę „Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii”, która podejmuje temat twórczego podejścia do dokumentacji dzieł sztuki. Wernisaż 17...
5
Rusza 10. edycja Konkursu Fotografii Teatralnej - do wygrania 10 000 zł
Rusza 10. edycja Konkursu Fotografii Teatralnej - do wygrania 10 000 zł
Startuje jubileuszowa, 10. edycja Konkursu Fotografii Teatralnej. Zdjęcia w trzech kategoriach konkursowych można zgłaszać do 30 września. Na zwycięzców czekają nagrody w wysokości od...
4