Kurs klasycznych technik ciemniowych w Warszawie
Autor: Marcin Grabowiecki
Kurs klasycznych technik ciemniowych skierowany jest do osób zainteresowanych warsztatem negatywowej techniki czarno-białej, włącznie z wykonaniem archiwalnych czarno-białych powiększeń. Kurs jest szczególnie polecany tym, którzy planują
ubiegać się o przyjęcie od razu na drugi rok Studium Fotografii ZPAF, a także do innych uczelni, które ciemnię czarno-białą traktują pobieżnie. Kładący nacisk na tradycyjne techniki fotograficzne ZPAF wychodzi z założenia, że fotografia, jako dzieło wciąż materializuje się w postaci autorskiej odbitki. Taka, odpowiednio sygnowana kopia, wykonana osobiście przez autora lub pod jego fachowym nadzorem według ścisłych, obowiązujących w całym świecie zasad jest coraz bardziej poszukiwanym przedmiotem prezentacji w galeriach oraz archiwizacji w zbiorach.
Spotkania w formie ilustrowanych wykładów teoretycznych i ćwiczeń praktycznych w ciemni, prowadzonych dla grupy 10-osobowej, w sumie będą trwały 54 godziny. Kurs poprowadzą doświadczeni fotograficy, członkowie ZPAF, wśród nich rzeczoznawcy Ministra Kultury. Zajęcia odbywać się będą w dni powszednie w godzinach 18-21 oraz w weekendy w godzinach 10-14. Uczestnicy otrzymają wszystkie niezbędne do ćwiczeń w ciemni odczynniki oraz materiały. Uzyskanie wymiernych efektów w takim, nieomal codziennym cyklu zajęć wymaga własnej pracy uczestników.
W programie:
- Początki i rozwój fotografii klasycznej w aspekcie technologicznym.
- Fizykochemiczne podstawy rejestracji obrazów na materiałach srebrowych. Przegląd historycznych i aktualnych technik.
- Aktualny rynkowy asortyment czarno-białych materiałów zdjęciowych i pozytywowych. Porównanie parametrów i zastosowania.
- Wywoływanie negatywu. Składniki, rodzaje, receptury wywoływaczy i ich charakterystyka. Kształtowanie własności negatywu poprzez proces obróbki. Specjalne wywoływacze pozytywowe.
- Wykonanie zdjęć na czarno-białym materiale negatywowym - filmie małoobrazkowym, błonie zwojowej i ciętej większego formatu. Ekspozycja uzależniona od przedmiotu zdjęcia i charakteru oświetlenia, określająca sposób wywołania.
- Technika powiększania na papierach o zmiennej gradacji. Doświetlanie i maskowanie. Zmiana własności obrazu srebrowego. Osłabianie i wzmacnianie. Grafizacja. Zmiękczanie konturów. Technika grubego ziarna. Tonowanie. Relief. Pseudosolaryzacja.
- Praca na papierach barytowych. Przygotowanie zdjęć do celów kolekcjonerskich i archiwalnych. Wymagania techniczne,próby, badanie trwałości. Zasady sygnowania i opisywania prac. Przyjęte wielkości nakładów autorskich. Praktyka niezbędnego retuszu (plamkowania) i oprawy w passe-partou.
Termin kursu: 5-17 września 2011.
Dodatkowe informacje: Stanisław Fitak, tel. 691 083 576
Szczegółowy program i kwestionariusz uczestnika można otrzymać pod adresem: biuro@zpaf.p