Sony SLT-A65 - opinia Wojciecha Barczuka

Autor: Michal Grzegorczyk

7 Grudzień 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Kolejną opinię na temat aparatu Sony napisał Wojciech Barczuk. Autor opisał swoje wrażenia po używaniu lustrzanki SLT-A65.

Pierwsze wrażenie jest bardzo korzystne:

+ Estetyczny wygląd

+ Dobry i pewny chwyt

+ Niewielki ciężar korpusu

+ Dobre rozmieszczenie przycisków sterowania

+ Czytelne i logiczne menu

- "minusów" brak

Od paru już lat używam aparatów Sony z serii Alfa: A100, A700 i obecnie A55. Ostatnia moja "Alfa 55" już jakby z nowej bajki. Niby amatorska, ale ze sporymi możliwościami. Większymi, niż te poprzednie. No i lekka wagowo, a na plenerach i w podróżach, kiedy przemierza się codziennie spore odległości, ma to znaczenie. Biorąc do ręki "Alfę 65" oczekiwałem oczywiście, że będzie lepsza, szybsza i w ogóle fajniejsza. W zasadzie się nie zawiodłem, chociaż parę szczegółów wskazuje na nie do końca dopracowane oprogramowanie. Pewnie trochę z pośpiechu, jak to się producentom zdarza. Zapewne niebawem pokaże się nowa wersja oprogramowania i dla tego modelu. Pewnie się czepiam, ale przy tej, wyższej klasie sprzętu takie wpadki jak brak działania aparatu po zmianie obiektywu, nie powinny mieć miejsca. Na szczęście "plusów" jest wiele i muszę przyznać, że jednak zamieniłbym swoją "Alfę 55" na ten nowszy model. Robiąc serie próbnych zdjęć sprawdzałem możliwości matrycy przy różnych wartościach ISO i odwzorowanie obrazu przy różnych wartościach F.

Pogoda była niestety niezbyt łaskawa, ale cóż to za przeszkoda dla dobrego aparatu. Oto przykłady tych moich prób. Na początek ogólny widok warszawskiego barbakanu.

1/50 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Muszę dodać, że stałoogniskowy obiektyw Sony 1,4/35 (ekwiwalent dla 35mm: 52mm) przewyższa jakością "kitowy" obiektyw 10-55 mm. Doskonale sobie radzi z głębią ostrości obrazu już przy wartości f/5,6. Plac Zamkowy w Warszawie ma takie miejsca gdzie można szybko ocenić głębię ostrości obiektywu. Oto jedno z nich.

1/125 s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Jakość obrazu, a konkretnie szumy przy różnych wartościach ISO to jeden z podstawowych wyznaczników jakości sprzętu. Tym razem do kontroli szumów użyłem obiektywu SONY 3,5-5,6/18-55 SAM i ogniskowej 55 mm (ekwiwalent dla 35mm: 82,5mm). Wynik widoczny na kolejnym zdjęciu wykazuje niewielkie i akceptowalne szumy przy wartości ISO 3200, co jest bardzo dobrym wynikiem.

1/800 s, f/8.0, ISO 3200, ogniskowa: 82 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Jedna z ciekawszych możliwości aparatu, to wykonywanie zdjęć w trybie "z ręki o zmierzchu", co przydaje się również w fotografowaniu ciemnych wnętrz. Aparat wykonuje serię zdjęć, po czym łączy je w jeden plik - co prawda w formacie JPG, ale za to odszumiony. Na przykładowym ujęciu fragment wnętrza kościoła Św. Anny na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

1/60 s, f/4.0, ISO 2000, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

W tym samym trybie zdjęcie plenerowe. Tym razem na Placu Piłsudskiego w Warszawie.

1/60 s, f/4.0, ISO 1000, ogniskowa: 36 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Zewnętrzna lampa błyskowa HVL-F43AM także wzbudziła moje duże zainteresowanie, ponieważ używam podobnego źródła światła przy różnego rodzaju zdjęciach. Ta jest naprawdę znakomita. Jej zalety to: szybkie uruchamianie, niewielki ciężar, możliwość obrotu głowicy w pionie i w poziomie, wbudowany mini dyfuzor i odbłyśnik no i możliwość doświetlania zdjęć obiektów nawet w odległości około 30m, czego dowodem są dwa ujęcia wykonane w głównej auli Politechniki Warszawskiej. Pierwsze bez doświetlenia:

1/25 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Drugie z doświetleniem:

1/60 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Wadą jest lekka niestabilność zamocowania lampy na "gorącej stopce" oraz brak wydrukowanej polskiej instrukcji obsługi.

Podsumowanie jednym zdaniem: Bardzo dobry aparat dla wymagających amatorów.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Barczuk

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16