Winietowanie

Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena
80%
Spis treści
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Stabilizacja Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych skrajnych ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości.

Olympus całkiem sprawnie poradził sobie z winietowaniem. Oczywiście największa różnica w oświetleniu pomiędzy centrum a brzegami kadru wystąpiła na ogniskowej 12 mm i f/4. Anomalia wyniosła 42%, co w przeliczeniu daje około 1 EV. Co więcej, otrzymana winieta charakteryzuje się bardzo naturalnym rozkładem i występuje jedynie na brzegach kadru. Na innych ogniskowych jest jeszcze lepiej. Wraz z jej zmianą winieta ulega znacznemu zmniejszeniu. I tak na 100 m wynosi już jedynie 29%, czyli około 0,5 EV. Tak więc podczas fotografowania winieta nie powinna być dokuczliwa.

ogniskowa 12 mm i przysłona f/4

ogniskowa 100 mm i przysłona f/4

Spis treści
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Stabilizacja Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Olympus
logo logo
Magazyny
Zamów