Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

85%

Najnowszy tele-zoom Sigmy, ma być przystępną propozycją dla użytkowników bezlusterkowców na wejście w świat długich ogniskowych. Czy model Sigma C 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS wypada lepiej niż, skądinąd i tak bardzo dobra, wersja lustrzankowa?

Autor: Maciej Luśtyk

28 Sierpień 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/5 (lub f/6.3), f/11 i f/22.

Co ciekawe, pod względem aberracji chromatycznej obiektyw przejawia niemal identyczną charakterystykę jak jego lustrzankowy odpowiednik (mocniejsza z prawej strony kadru na dłuższych ogniskowych), ale widocznie lepiej od niego radzi sobie z niej niwelowaniem, co jest zapewne wynikiem zastosowania nowej niskodyspersyjnej soczewki FLD w układzie optycznym.

Schemat aberracji dla ogniskowej 100 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 400 mm:

W rezultacie sam rozmiar aberracji chromatycznej jest nieco większy (maksymalna dystorsja ponad 2 px), ale z wyjątkiem ogniskowej 100 mm i przysłony f/5 praktycznie w całym zakresie ogranicza się ona wyłącznie do samych rogów kadru i w doskonałej większości sytuacji pozostanie niewidoczna. Nieco większą aberracją napotkamy wchodząc na przysłony f/11 i wyższe, ale kolejny raz uczulamy, że w praktyce rzadko kiedy będziemy korzystać z zakresu powyżej f/5-f/8, gdyż będzie wiązało się to z wejściem na bardzo wysokie czułości.

Poza tym, mówimy tutaj o wynikach studyjnych. W praktyce, żeby ujrzeć aberrację chromatyczną trzeba się naprawdę starać i będziemy mile zaskoczeni zauważając, że nawet w ekstremalnych przypadkach prześwietlenia, gdzie podobne problemy uwidaczniają się najmocniej, aberracja ta będzie praktycznie niezauważalna.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)