Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.2 f/4 i f/11.

Jak w przypadku większości superjasnych obiektywów, przy szeroko otwartej przysłonie mamy do czynienia z widoczną aberracją chromatyczną, która będzie wyraźnie zauważalna zwłaszcza w nieostrościach, ale pozostanie dostrzegalna także po nieco mocniejszym domknięciu przysłony.

Co jednak najważniejsze, nie jest to w żadnym wypadku problem, który tak, jak w przypadku modelu FE 35 mm f/1.4 GM mógłby popsuć odbiór zdjęcia oglądającego je w rozmiarach ekranowych czy na odbitce. W przypadku nieostrości zauważymy co prawda fioletowawe przebarwienia, ale mają one delikatny charakter.

Natomiast bardziej drażniąca aberracja chromatyczna, na kontrastowych krawędziach przy większych odległościach ostrzenia pozostaje widoczna właściwie jedynie w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu, co w przypadku większości współczesnych sposobów prezentacji zdjęć prawdopodobnie nigdy nie będzie miało miejsca. Czasem niekiedy da się zauważyć fioletowe krawędzie w rogach kadru. Natomiast nie jest to nic, z czym nie moglibyśmy sobie poradzić na etapie edycji.

Aberracja w praktyce:

f/1.2

f/1.8

f/1.3
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły