Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
7.5
Budowa:
9
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Najnowszy Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD to jeden z najciekawszych, ale i najdroższych zoomów producenta, a także obiektyw, dla którego na próżno szukać konkurencji. Sprawdzamy, czy to konstrukcja, którą Tamron ma szansę wejść w segment typowo profesjonalny.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Styczeń 2022
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/2, f/2.8 i f/4.

Wśród producentów optyki panuje ostatnio moda na nie przejmowanie się kwestią winietowania i naprawianie niedoskonałości optycznych cyfrowymi systemami korekcji. Tym samym torem rozumowania poszli także producenci nowego Tamrona. 

Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD pod względem winietowania wypada raczej przeciętnie. Przy nominalnym otworze przysłony mocna winieta widoczna jest w całym zakresie ogniskowych i obniża ekspozycję na brzegach nawet o 1,5 EV. Do tego winieta w bardzo niewielkim stopniu malej w przypadku domykania przysłony i mocniej zauważalna przestaje być dopiero przy wartościach rzędu f/5.6 (choć nadal będzie obecna).

Schemat winietowania dla ogniskowej 35 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 70 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 150 mm:

Czy jest to problem, którym powinniśmy sobie zawracać głowę? I tak i nie. W wielu sytuacjach dodatkowe "przygaszenie" zdjęcia podczas pracy z szeroko otwartą przysłoną doda mu plastyki, niestety przy szerokim kącie winieta jest na tyle mocna, że nie są w stanie zupełnie wyrównać jej nawet wspomniane profile korekcji. Decydując się na ten obiektyw musimy po prostu pogodzić się z faktem, że w niektórych sytuacjach winieta będzie widoczna na zdjęciach.

Winietowanie w praktyce:

35 mm, f/2

35 mm, f/2.8

35 mm, f/4

35 mm, f/5.6

70 mm, f/2.5

70 mm, f/2.8

70 mm, f/4

70 mm, f/5.6

150 mm, f/2.8

150 mm, f/4

150 mm, f/5.6

150 mm, f/8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)