Irix 21 mm f/1.4 - Test obiektywu | Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

86%

Kolejna jasna stałka szwajcarskiego producenta. Czy nowy Irix 21 mm f/1.4, mimo braku autofokusa, przekona do siebie doskonale dopracowaną optyką i ergonomią? Sprawdzamy, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Maj 2022
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Po raz kolejny Irix udowadnia, że można stworzyć wysokiej klasy obiektyw w rozsądnej cenie. To naprawdę pancerna konstrukcja i w pełni uszczelniona. Można oczywiście kręcić nosem, że nie ma autofokusa, ale pełna komunikacja z aparatem potwierdzajaca ręczne ostrzenie oraz wręcz wzorowa ergonomia pierścienia ostrości sprawiają, że o autofokusie szybko zapominamy. Ponadto przy tak szerokim kącie, jaki oferuje ogniskowa 21 mm, większa głębia obrazu bardziej wybacza błędy ostrzenia.W rezultacie wystarczy chwila praktyki, by ostrzyć superszybko i skutecznie nawet przy f/1.4.

Nie jest to ani małe, ani lekkie szkło, ale ten słodki ciężar rekompensuje nam jakość obrazu - dobra przy f/1.4 i wręcz rewelacyjna po przymknięciu przysłony. W dodatku obraz jest wolny od aberracji chromatycznej, winietowanie dość szybko znika, a dystorsja jest praktycznie niewidoczna.

Emocje może wzbudzać praca pod światło, bo choć obraz jest kontrastowy i nie traci na jakości, łatwo o odblaski. Wystarczy jednak założyć dodawaną w zestawie osłonę, by zredukować je do minimum.

Irix 21 mm f/1.4 to kolejny udany model szwajcarskiego producenta. Dzięki dużej jasności znakomicie sprawdzi się w szerokich ujęciach reportażowych, ale wręcz doskonale odnajdzie się w krajobrazie i fotografii architektury oraz wnętrz. Autofokus w tych dziedzinach jest zupełnie niepotrzebny, a dzięki doskonałej ostrości w całym kadrze po przymknięciu przysłony, oraz praktycznie zerowej aberracji i dystorsji, możemy liczyć na wysokiej jakości zdjęcia.

Plus image
plusy:
  • solidnie wykonany, uszczelniony korpus
  • bardzo wygodny pierścień ostrzenia
  • wysoka rozdzielczość w centrum na średnich i wąskich przysłonach
  • niewidoczna aberracja chromatyczna
  • minimalna dystorsja
  • kołowy bokeh po przymknięciu przysłony
  • zdejmowana osłona przeciwsłoneczna
Minus image
minusy:
  • widoczna winieta na niskich przysłonach
  • stosunkowo niska rozdzielczość przy f/1.4
  • praca pod światło
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
10
Ocena ogólna

86%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły