Profesjonalny druk zdjęć w domu - część 4

Autor: Michal Grzegorczyk

7 Luty 2010
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu poświęconego tworzeniu profesjonalnych wydruków w warunkach domowych. W tym tygodniu opiszemy następny etap - ten, który rozpoczyna się w chwili wciśnięcia przycisku "drukuj". Zapraszamy do lektury.

Mamy już przygotowane stanowisko pracy ze skalibrowanym monitorem, na którym w odpowiedni sposób skorygowaliśmy i wyostrzyliśmy zdjęcie. Chcemy je wreszcie profesjonalnie wydrukować. Klikamy w programie graficznym przycisk "drukuj" i... trafiamy na spore okno dialogowe z wieloma opcjami do wyboru. Od ich odpowiedniego ustawienia zależy, czy wykorzystamy zarządzanie kolorami i sprawimy, że barwy na wydruku będą bliskie tym na monitorze.

Istnieją dwie strategie działania. W przypadku pojedynczego wydruku, gdy nie zależy nam np. na możliwości zapisania i powtórnego wykorzystania ustawień możemy zlecić zarządzanie kolorem programowi graficznemu.

pozwalamy Photoshopowi by zarządzał kolorami

W pierwszym okienku w czerwonej ramce zaznaczamy, że to program graficzny ma zarządzać kolorami. W drugim wybieramy z listy profil kolorystyczny drukarki i papieru, którego zamierzamy użyć. W trzecim określamy sposób konwersji kolorów. Z dostępnych pozycji nas najbardziej powinny interesować dwie: Perceptual i Relative Colorimetric, przy czym ta pierwsza najlepiej sprawdza się w przypadku wydruku fotografii (zachowywane są proporcje między kolorami). Druga z wspomnianych metod przyda się bardziej w przypadku druku grafik, gdy mniej nam zależy na proporcjonalności przesunięć barw, a bardziej na wiernym oddaniu tych, które się da (w przypadku wybrania metody Relative Colorimetric należy jeszcze zaznaczyć opcję Black Point Compensation). Następnie wystarczy kliknąć przycisk Print i przejść do okna, z którego można się dostać do sterownika drukarki:

W oknie sterownika należy jeszcze raz wskazać rodzaj papieru i koniecznie zaznaczyć, że sterownik ma nie zarządzać kolorami (bo w tym wypadku robi to przecież program graficzny). W przypadku zdublowania zarządzania kolorami efekt może być bardzo daleki od oczekiwanego.

Druga metoda - gdy zarządzanie kolorem powierzymy sterownikowi drukarki - oferuje nieco większe możliwości. Szczególnie wygodne może być zapisanie poszczegolnych zestawów ustawień. Najczęściej drukujemy na kilku ulubionych podłożach, w kilku formatach - zapisanie ustawień właściwych dla każdego z zestawów skróci czas potrzebny na konfigurację do minimum. Podobnie jak w pierwszej metodzie ustawienia należy zacząć od zdefiniowania postępowania programu graficznego. W tym przypadku nie chcemy, by to on przekształcał kolory.

Photoshop nie zarządza kolorami

Po wejściu do ustawień sterownika drukarki należy pamiętać o wybraniu nośnika, na jakim zdjęcie będzie drukowane i przestrzeni kolorów w jakiej zostało zapisane.

W systemie Mac OS X budowa sterownika jest nieco inna, ale obowiązują te same zasady. W programie graficznym zaznaczamy Printer Manages Colors i wciskamy przycisk Print. Następnie musimy się dostać do bardziej zaawansowanych ustawień:

Najbardziej interesujące nas ustawienia znajdują się w oknie Print Settings:

Podane wyżej wskazówki zostały oparte o program Adobe Photoshop, ale dość łatwo można je przenieść na grunt innych programów graficznych wspierających zarządzanie kolorami. Podobnie jest ze sterownikiem (w tym przypadku Epsona R2880). Sterowniki innych drukarek Epsona mogą się wizualnie nieco różnić, ale zasada postępowania za każdym razem jest taka sama.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)